Hvem havde lige troet, jeg ville dele et blogindlæg omhandlende hud, urenheder og produkter. Ikke mig, i hvert fald! Men forleden søgte jeg tips og tricks til at håndtere min hudproblematik i ansigtet, hvilket har medført en lang skare med foreslag. Da flere af jer er interesserede i at vide mere, har jeg valgt at samle jeres tips i et fælles blogindlæg med links. Så grib et glas vand og læs med her.

Jeg kan ligeså godt informere fra start: jeg er ikke særlig beautyprodukt-fokuseret. Jeg aner simpelthen ikke det fjerneste om det, men beundrer alle jer, der har erfaring på området. Det er lidt en blindgyde at bede om råd, fordi der er så mange gode forslag (tusind tak for at dele med mig!), men jeg vil forsøge at dele dem her, da vi er mange, der føler et stort behov for at få styr på ansigtet. Det er lige før, jeg får bumser ved tanken om at skulle give mig i kast med det her projekt, haha!

Min hud

Min hud er gået helt amok siden jeg stoppede på p-piller for et år siden. Jeg får helt små bumser ved hårkanten og i panden, under næsen, lidt mere akne-lignende bumser ved hagen (der ikke går væk), halsen og sågar på RYGGEN! Til gengæld kan jeg ikke finde den mindste urenhed på min næse, hvilket ellers ALTID har været et issue for mig, haha!

Generelt er min hud i den tørre ende – det har den altid været, og den er meget følsom overfor koldt vejr og varme bade, især om vinteren. Der kan jeg få helt eksemlignende reaktioner i ansigtet. Bortset fra, når jeg nærmer mig menstruation, hvor huden derved bliver lidt mere fedtet. Jeg forsøger selvfølgelig at drikke to liter vand om dagen, så det er ikke umiddelbart væske, jeg mangler.

Jeg ved, der er rigtig mange ting, der spiller ind, når vi taler urenheder i huden: velbefindende, stressniveau, væske og kost, generelle hormonforandringer forbundet med cyklus og så videre. Det er også ét af grundene til, jeg synes det er lidt en blindgyde at finde hoved og hale i. Jeg har været påvirket af en dårligt fungerende mave samt højt stressniveau på det seneste, så den slags kan også have noget at sige for min hud, men urenhederne startede blot et par måneder efter p-pille-stop, hvorfor jeg også tænker, det er den hormonelle ubalance, der spiller mig et puds. Hvad kan jeg så lige gøre, spørger jeg både mig selv og jer…?

You can’t really see it here, but it’s there.

I har anbefalet mig

Henvend dig og søg inspiration hos:

  • Ren Kost i Jægergårdsgade, som er gode til at give vejledning (hvis du bor i Aarhus.)
  • Læs mere hos Caroline Fibæk, der er specialiseret indenfor kvindens hormonsystem. Vi kan ikke løbe fra, at huden bliver påvirket af hormonelle forandringer, så giv lige Carolines hjemmeside et kig.
  • Pudderdaaserne.dk – de sælger egne hudplejeprodukter, og giver samtidig ærlige råd om andre produkter, tips og tricks til at passe, pleje og beskytte huden.
  • Følg @make_everything_up på Instagram, der laver gode stories om hudpleje, samt har en blog, der er fyldt med tips og tricks. Hun har ligeledes en shop: gettheglow.dk
  • Produkt-serie fra E-cooking: link her.

Rens og hydrér huden (specifikke foreslag)

  • Brug en peeling med salisylsyrer et par gange i ugen, fx Skyn Iceland eller en toner fra Ole Henriksen (generelt er Ole Henriksens balance serie anbefalet mange gange!).
  • Man kan købe tre forskellige skrubbe-handsker fra Baiden Mitten: én til krop, ryg og ansigt. Det skulle eftersigende ikke kræve andet end vand.
  • Brug Traumeel til at tage betændthederne. Den kan også bruges til ar og sportsskader. ( Link her )
  • Peel og cleansing-masker fra Razspa ( Link her ) – coffee peel er kraftigt anbefalet fra sød følger.
  • Brug en rens uden sulfater og alkohol, fx rensemousse fra Matas Striber eller Matas Natur.
  • Serum fra Evolve eller E-cooking (Acne Serum: https://ecooking.dk/produkt/acne-serum/ )
  • Olie fra Tina Lykkegaard
  • Eksfolierende serum, fx Pudderdåsernes T-zone Peeling
  • Find en god ansigtscreme, der passer til din hudtype – brug den både morgen og aften.
  • Tea Tree Oil som duppes på urenhederne (den bruger jeg personligt selv og den har virkning, hvis den bruges fast flere gange dagligt)

Plej dit indre

  • Drik rigeligt med vand
  • Reducér indtaget af sukker, da et overforbrug af sukker, kan skabe et ustabilt blodsukker, hvilket påtvinger din krop til at udskille mere insulin, der unødigt kan ophobe sig i kroppen.
  • Undersøg om du kan tåle mælk.
  • Spis All Omega 3,6 og 9 (en personlig anbefaling fra en følger, der selv er stoppet på p-piller, samt været gravid og derved haft “rod” i hormonerne)
  • Vitex kosttilskud: det giver balance i hormonerne og kan også afhjælpe menstruationssmerter.

Af hjertet tusind tak for jeres personlige erfaringer og råd! Der er ingen tvivl om, at jeg er ikke alene om at have en ustyrlig hud for tiden. Til gengæld er jeg sikker på, vores kroppe kan være meget forskellige, så jeg vil råde dig til, der står i samme situation som mig, at overveje hvad der kunne være bedst for dig at prøve af. Måske du har en dårlig plejerutine i det hele taget? Det kan være, der først skal igangsættes nye vaner med at rense huden hver aften og bruge en fugtgivende creme uden parfume eksempelvis. Det kan også være, der er noget i din livsstil, der går ind og har en indvirkning? Spiser du meget sukker eller er du meget stresset for tiden? Er din cyklus ustabil? Ud fra dét, kan det måske give et billede af, hvilke af ovenstående råd, du har lyst til at tage til dig. Og i sidste ende, kan det være, du skal hoppe forbi din læge og få en god samtale om det.

Jeg skal i hvert fald selv i gang med nogle gode, faste rutiner og det hele kommer til at starte med ét produkt og ikke 5 på samme tid. På dén måde, kan jeg være sikker på hvad der virker for mig.

Held og lykke derude! Lad mig endelig høre, hvordan det går med jeres kære hud.

Krymmelkram og stort tak herfra,

you rock.

2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.