Mit hverdagskrymmel

Krymmelforslag: sådan kommer du bedst igennem din eksamen

Jeg har været igennem et par eksaminer på mit studie efterhånden. Tidligere var mit studie opdelt i moduler, så jeg havde en eksamen hver 10. uge, men vi er lige overgået til semester, så nu kommer der til at gå lidt længere tid mellem de nervepirrende, stressende og ikke mindst panderynkefremkaldende eksamensforberedelser.

Jeg ved ikke med jer, men jeg er ikke den bedste til at forberede mig til eksamen, fordi jeg nemt mister koncentrationen og går i gang med alt muligt andet, mens jeg samtidigt ryster af dårlig samvittighed. Jeg har dog erfaret nogle rigtig gode ting efterhånden, som har bidraget til en bedre, struktureret forberedelse, hvor jeg samtidigt har kunnet hygge mig med det. Men jeg er ikke nogen helgen, jeg er selvfølgelig et menneske med fejl og jeg bliver nervøs som bare pokker. I den forbindelse spurgte jeg også jer på min Instastory, hvad I gør, når I simpelthen ikke kan styre jeres nerver. I gav en masse råd med på vejen – tusind tak!

Derfor tænker jeg, at der ikke er nogen grund til at jeg lusker rundt med de her små krymmelforslag for mig selv, så derfor deler jeg dem med jer – nogen af dem er jeres, nogen af dem er mine. Tag hvad I kan bruge og “smid resten ud”. For vi er på ingen måde ens og vi har forskellige måder at forberede os på.

Krymmelforslag til din eksamensforberedelse

★ Skab et overblik: det bedste vil være at få styr på hvilke ting din eksamen skal indeholde, hvilke ting, du skal læse op på og tidspunkt for hvornår du skal være færdig med det. På den måde sikrer du dig, inden du går i gang, at der ikke kommer nogle overraskelser.

★ Skab en rolig atmosfære omkring dig: tænd for stearinlys. Vikl dig ind i et tæppe. Hav en termokande med kaffe ved siden af dig. Alt andet forstyrrende skal lægges fra dig, for eksempel din mobiltelefon (ja, det var jeg ikke selv så god til for nyligt, men det er yderst effektivt!)

★ Tillad dig selv at tage pauser – eventuelt med en tidsbegrænsning på.

★ Køb snacks til dine pauser. Sørg også for at have noget lækkert klar til din frokost. Så har du virkelig noget at glæde dig til.

★ Hydrér!
Sørg for at have en kande vand stående fremme, så du ikke glemmer at drikke midt i kampens hede. Du kan risikere at blive vældig skidt tilpas af det – især hvis du også sidder med en kande kaffe foran dig.

★ ØV DIG!
Tal med dig selv, tal til spejlet, tal til dine sutsko eller din robotstøvsuger, haha!. Bare tal med dig selv om alle de kloge ting, der rent faktisk gemmer sig i din hjerne. Dét at sige tingene højt er en god øvelse i at formidle din viden og du husker bedre ved at sige tingene højt.

★ Bed om hjælp til at terpe! For eksempel bad jeg Anders om at gennemgå medicinpræparater med mig, hvor han havde svarene og jeg skulle huske virkning og bivirkning udenad.

★ Tag en powernap. Med det mener jeg bare, at det er ok, du har brug for at hvile hjernen lidt, men det er sikkert ikke en god idé at sove flere timer væk – det kan blive enndu en stressfaktor, når man vågner.

★ Giv dig selv den frihed at komme ud en tur (frisk luft gør underværker!) Jeg tog selv en lille løbetur og det gav luft til hjernen og samtidigt nyt perspektiv på dagen.

★ Husk at holde fri fra læsningen, blandt andet med følgende aktiviteter, som en kær læser delte med mig:

  • Hør en podcast og lav noget heeelt andet imens.
  • Lav kryds og tværs, sudoku eller læs en skønlitterær bog.
  • Tag et fodbad, lav en kop kakao og sæt en skøn b-film på.
  • Spis en bolle med ost.
  • Gå en tur ved lystbådehavnen (hvis du bor i Aarhus) med en podcast i ørerne.
  • Tag i svømmehallen, til yoga eller en anden aktivitet som gør dig glad og giver dig adspredelse.

 

 


På selve dagen

★ Afhængigt af hvornår din eksamen er, så sov så længe som muligt. Pak tasken dagen forinden – sørg for at alle dine ting er klar.

★ Du må ikke læse mere nu, men fokuser nærmere på de ting, du ved nu.

★ Tag et bad – i badet må du gerne tale din præsentation igennem en ekstra gang.

★ Sæt podcast på. Gerne en hyggelig en. Jeg hørte fx Martiny Podcast og Friesb4guys.

★ Spis en god portion morgenmad.

★ Fyr op for musikken og fyr den af med en eksamensdans. Gerne så grimt og skørt som muligt. Du bliver i godt humør af det! Jeg lover det!

★ Pas på med kaffen, for den kan godt påvirke dit i forvejen aktive sympatiske nervesystem, så du får ekstra hjertebanken og skal mere på toilettet.

★ Hvis du skal med bus eller anden transport: gennemtjek ruten en ekstra gang. Don’t do a Nynne! Det var dælme ikke sjovt!

★ Hvis du er nervøs:

  • Træk vejret dybt og tæl til 10.
  • Spørg dig selv “Hvad er det værste der kan ske?” og fortæl dig selv, at det nok skal gå. Det værste der kan ske er at du dumper (Ja, tanken er uudholdelig, I know!). Det sker for mange og det kan man også overleve. I promise!
  • Tal pænt om dig selv. Ikke noget med at sige “Jeg er så dum, jeg forstår jo ingenting.” Du skal ikke straffe dig selv! Du gør jo hvad du kan.
  • I stedet for at tænke det som nerver, nervøsitet eller angst, så tænk det som om, du er spændt. Det er mere positivt ladet og kan give dig lige netop den energi, du har brug for! På den måde bliver nervøsiteten mere konstruktiv.
  • Smil til verden på vej til din eksamen. Det plejer at virke for mig og som regel får jeg et smil tilbage – det giver god energi!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Hvis I har flere bud på ting, der kan gøre eksamensforberedelsen mere hyggelig, struktureret og mindre nervøsitetsfremkaldende, så smid endelig en kommentar nedenunder. 

Jeg vil ønske jer alle den skønneste eksamenslæsning – husk: DU gør hvad DU kan! Og du er god nok. <3 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.