Mit hverdagskrymmel Selvkærlighed

Hvordan kan vi bryde de negative hverdagstanker? Her er mine 5 bud

 

Vækkeuret ringer, kroppen føles tung og ugidelig. Måske har du sovet dårligt og det er stadig mørkt udenfor – det forkerte ben kom i hvertfald først ud af sengen. Hvad der ellers kunne have været en dejlig morgen, udvikler sig pludseligt hen imod det modsatte. Lysten til at brokke sig øges. Brokke sig over vejret, over rod, over de ting, man ikke nåede i går, over hvor umotiveret man er for den pågældende dag. For nogen handler det om dage, hvor det negative fokus tager overhånd, mens det for andre betyder at de negative tanker overtager deres hverdag.

 

Jeg tror, vi kender det alle sammen. Det negative fokus. Jeg kender det i hvert fald. Og det er faktisk enormt trættende og isolerende. Nogle mennesker er bedre til at sige ”skidt pyt” end andre. Personligt omstiller jeg mig bedre over nogle timer – jeg skal lige sluge en kamel – men ofte får jeg vendt den rundt igen.
Da jeg tidligere arbejdede som handicaphjælper, kom jeg og min arbejdsgiver til at tale om negativitet. Hvor meget det betyder for mennesket omkring sig, at man kan vende tingene til noget positivt. Det behøver faktisk ikke være på overfladisk vis, hvor man møder op med logrende hale og komplet ja-hat. I min optik, handler det mere om små ting, som kan gøre hverdagen overkommelig – tænk engang hvis man kunne vende dagen til noget positivt også?! Det er ret stærkt.

 

 

Mine forslag til dig:

 

  1. Forsøg at smile flere gange i løbet af dagen.
    Udover det rent faktisk gør dig i bedre humør, fordi det aktiverer de steder i hjernen, som gør dig gladere, så smitter smil faktisk. Nogle såkaldte spejlneuroner i hjernen, gør faktisk, at et andet menneske ubevidst trækker i mundvigen og smiler tilbage til dig – og vupti! Du har spredt lidt glæde og du får noget tilbage. Så Smil, det smitter er sgu rigtigt nok!
  2. Tving dig selv til at finde 3 positive ting fra din dag.
    Det kan være alt fra lyserøde glimmersokker, til et kram fra en veninde, til en lækker frokost. Det kan godt være svært at finde 3, men jeg er sikker på du kan!
  3. Smil, når du taler.
    Jep, her har vi smilet igen, og det lyder plat, men en blind kvinde fortalte mig engang, at hun kunne høre, hvis folk smilte, når de fortalte historier. Tonelejet gør bare SÅ MEGET for dem omkring dig – så undgår du også at kaste det negative over på andre via din stemmeførsel. (Ligesom i Call Me’s reklame, hvor den onde cirkel bare kører derudaf..)
  4. Giv plads til de negative tanker – erkend at de er der.
    Det siger jeg fordi, min erfaring er, at det negative også skal have plads til at blive sluppet fri. Du må gerne give dig selv ro til at finde ud af, hvad tankerne skyldes, og hvis fysisk aktivitet hjælper dig med at slippe af med dem – så gå en tur i det grønne, eller løb dig ud af det! Det har hjulpet mig mange gange.
  5. Mind dig selv om, at det er 100% menneskeligt at have det sådan her.
    Så længe du husker, at en negativ dag stadig godt kan indeholde positive ting.

Mens jeg skrev dette, blev jeg helt nysgerrig på, hvorfor det negative altid vejer mere end det positive? Jeg synes, der ofte skal mere end dobbelt så mange positive historier til, for at opveje én negativ. Hvis du har et klogt bud på hvorfor – eller kan henvise til en hjemmeside, hvor de har undersøgt det – let me know.

Tak fordi du læser med – jeg håber du kunne bruge det. Kom gerne med flere bud til listen.

Hav en god og positiv dag! 🙂

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *